lørdag 2. januar 2021

Frelst av nåde

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave (Ef. 2, 8).

Paulus skriver til de kristne i Efesus at de var frelst av nåde. Hva vil det si? Ordet nåde heter på latin gratia, og fra det har vi ordet gratis. At noe er gratis vil si at vi får det får intet, uten å måtte betale for det. Nåde betyr at Gud elsker oss uten grunn i oss selv. Han har fattet kjærlighet til oss uten at vi fortjener en slik kjærlighet.


Så kan vi si at kilden eller kanalen for Guds nåde mot oss er Golgata kors. En sang sier det slik: Det var nåde, ja nåde, at min Jesus for meg døde, på et kors engang for meg på Golgata.

Her i Ef. 2, 8 står det at efeserne var frelst av nåde, altså for intet. Hva vil det si å være frelst? I Lukasevangeliet 1, 77 finner vi en god definisjon på hva Bibelen legger i ordet frelse. Der står det om døperen Johannes som skulle gå fram foran Jesus for å rydde hans veier, for å lære hans folk frelse å kjenne ved at deres synder blir forlatt. Her sies det tydelig at man lærer frelse å kjenne ved å få sine synder tilgitt. Hvem trenger det? Alle mennesker. For det står skrevet: Alle har syndet og mangler Guds herlighet (Rom 3, 23).

En som fikk oppleve dette var den lamme mannen som ble båret til Jesus av 4 menn. Det står at da Jesus så deres tro, sa han til den lamme: Vær frimodig, sønn! Dine synder er deg forlatt! Så var han frelst av bare nåde.

Videre sies det at efeserne var frelst av nåde, ved tro. At det er ved tro står for å understreke av frelsen av nåde ikke var mottatt av gjerninger eller ved noe eget strev. Nei, for da var heller ikke frelsen av bare nåde. For frelse av nåde og frelse av gjerninger er to ting som utelukker hverandre gjensidig. Det står skrevet: Men er det av nåde, da er det ikke mer av gjerninger. Ellers blir nåden ikke lenger nåde.

Ordene «Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave» betyr ikke bare at man får frelsen for intet av bare nåde, men det peker også tilbake på troen. Som hele frelsen er av bare nåde, så er også troen (selve frelsestilegnelsen) en gave som man får ufortjent av Guds nåde.

Det er det beste valget et menneske kan ta at det vil tro på Jesus og bli en kristen. Men det er ikke valget som skaper tro på Jesus, men det er Ordet og Den Hellige Ånd som kaller og tenner troens tillit til Jesus i våre hjerter. Når Ånden kaller, så kan det nok oppleves som man blir satt på et valg. En har sagt: Det er bare en type mennesker som blir frelst, og det et er de som lar seg frelse. Det er vår oppgave: Å la oss frelse (passivt). Tar du imot ordet om Jesus, så tar du imot Jesus selv med all hans nåde og gave.

Dette henger sammen med at når Kristus blir forkynt i Ånd og sannhet, da kommer han selv nær. For ordet om Jesus taler ikke bare om Jesus, men Jesus selv kommer personlig til oss gjennom dette ordet og frelser oss, altså skaper tillit til seg selv og sitt fullbrakte frelsesverk i våre hjerter.

Derfor må vi stadig få lytte til evangeliets ord, for det er det som er en Guds kraft til frelse for hver den som tror. Det kan frelse oss og styrke oss i troen på Jesus. Evangeliet lyder: Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom. Vi for alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham (Jes 53, 5-6).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar